mandag 17. oktober 2011

Hvordan alt startet..

Jeg var en slank konfirmant. Veldig slank! Jeg var en slank 16 åring også. Også flyttet jeg hjemmefra. Og da gikk vekta brått oppover! Ikke fordi jeg spiste mye godteri, men fordi det var rimelig trangt økonomisk. Det ble bare helt feil kosthold... Ikke frokost, og gjerne bare 2 måltider om dagen.. Lunsj på skolen, middag på jobb etterpå. Og det var kanskje alt jeg spiste om dagen.

Så da jeg ble gravid med lysluggen i april 20070, så veide jeg 94 kg. Fordelt på mine 173 cm er det ganske mye. Og totalt utrent!! Var vel såvidt en muskel i hele kroppen da..
Gikk lite opp is vangerskapet, og gikk alt ned igjen etterpå. Så jeg var på nytt 94 kg.

Da jeg var ferdig i permisjonen og skulle tilbake i jobb, skulle jeg starte et nytt liv. Begynte på Ketolyse. Gikk greit når jeg kom inn i den tankegangen og fikk litt feelingen på hva som var riktig å spise. Gikk ned ca 10 kg frem til påske. Trente også ganske mye her hjemme, hadde kjøpt meg Zumba fra TV shop:)
Da påsken kom og gikk, orket jeg ikke mer lavkarbo. Jeg var skikkelig slapp og sliten og kroppen min hadde det tydelig ikke bra med det kostholdet! Hadde ekstremt mye hodepine og null energi. Selv om jeg trente mye, og "etter boka" skulle vært proppfull av energi!!

Jeg bestilte medlemsskap i VGs vektklubb, og droppet ut av Ketolyse. I stedet fulgte jeg dagboken slavisk i vektklubb.no, og la inn alle treningstimer. Min kjære kjøpte pulsklokke til meg, min beste treningskamerat!!
Sunn mat, masse grønt og lettprodukter, små mengder og hyppige måltider. Og 10 kg til var borte innen sommeren! Altså, jeg gikk ned like mye i samme tempo både med Ketolyse-kosthold og det gode, gammeldagse "sunne". (Det råder jo endel tvil om hva som egentlig er det sunne kostholdet for tiden, lavkarbo-trenden er virkelig poppis!)
Trente masse, og var i så god form! Masse energi, strammere kropp og godt humør. Tydelig det riktige kostholdet for min kropp.

På et tidspunkt var jeg nede i 70,9 kg!! Klarte ikke å komme ned på 6-tallet, det stoppet seg selv. Men 70,9 var målet mitt, nesten 25 kg borte på 6-7 mnd!! Jeg regnet ut gjennomsnittlig vekttap, og det lå på 500 g pr uke.

Kanskje jeg klarer å finne noen bilder seinere.

Holdt vekten bra jeg, helt til jeg i januar 2010 begynte på medisiner mot min kroniske hodepine. Bivirkning = vektoppgang!!
Jeg trente beinhardt, 5-6 dager i uka, men la allikevel på meg masse. Vips, så veide jeg 80 kg igjen. :(
Men medisinene funket, jeg kunne trappe de ned og slutte, og så ble jeg gravid med lilletrollet. La på meg 14 kg under svangerskapet, og kun 3 forsvant etter fødsel. Ingen rant av under amming, så alt i alt veide jeg 86, ett-eller-annet etter sommerferien.

Og da begynte første delen i resten av mitt nye, sunne liv :)

Først begynte jeg bare med hjemmetrening og prøvde å være sunn. Men min store last er sjokolade.. Og når man går hjemme hver dag så er det så lett tilgang til båe godteskap og godteavdelingen på Kiwi..
Når min gode venninne Lene kom på lunsj og forklarte sitt nye Grete Roede-opplegg, så var da valget enkelt for meg. Hun fortalte meg alt jeg trengte å vite, og motivasjonen min kom på sekundet!
Så jeg regner at jeg startet GR-ish den 30.august og vekta var da 84,8 kg. (Hadde klart å gå ned litt med bare egentrening, men det var under 1 kg i mnd.)

Jeg prøvde i tillegg ut treningstilbudene i nærområdet, og endte opp på Eidsvoll Ballettsenter. Jeg er strålende fornøyd med tilbudet de har, instruktørene og intensiteten! Helt fantastisk at noen klarer å pushe meg så mye lenger enn jeg trodde var mulig ;) Og jeg gleder meg til hver eneste time skal på!
For en deilig følelse, være tilbake der hvor det er gøy å trene og det er dagens høydepunkt! Bortsett fra mine to små, selvfølgelig <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar