søndag 20. november 2011

Hyllest til besteforeldre!

Plutselig var det seint søndag kveld, og jeg har ikke rukket å blogge på noen dager.

Vært på en fantastisk flott hyttetur på Sjusjøen i helga, med verdens beste venner og våre flotte barn. ☺
Stine og jeg fikk en lang gåtur i går, med barnevogn og 10 kg matvarer ekstra vekt hjem fra butikken. Det ble ny rek på klokka: 1365 kcal!!
Vi ble gode og svette da, gitt. 1 mils tur med fjellstøvler.
Da koste vi oss med litt for god samvittighet på kvelden, med altfor mye godis. Ble nok et energioverskudd totalt sett uansett, kan du si:p
Men den gode lufta og jentepraten kan ingen ta fra oss! ♥

Ellers fikk jeg inn en step/styrke på mandag og en time styrke på onsdag. Og det er alt jeg har trent denne uka! Bra for tåa, men ikke helt optimalt for psyken. Har en "lat" følelse av dårlig samvittighet pga lite trening. Men jeg skal vel egentlig være fornøyd med 3 økter i uka da.. Også har jeg vært flink med maten. Ting går av seg selv nå, og jeg er trygg på at jeg spiser riktige porsjoner uten å veie eller regne ut. Det er jo faktisk viktigere enn vekta i det lange løp, dette skal vare resten av livet. Selv om jeg faktisk sliter med å få i meg de siste 200-300 kcal hver dag. Kanskje en neve nøtter kan være en løsning? Riktig fett og endel kalorier.


Det har nok uansett ikke noe med lite trening at vekta sto på det samme på fredag som forrige fredag.. Det har noe men manglende struktur og for mye kos i helgene å gjøre. (Men cm hadde minsket, hurra!) De siste to helgene har det jo vært litt spesielt da, med venninnejulebord og hyttetur. Og neste helg blir ikke bedre: Julebord på hotell, kino og restaurant med mannen kvelden etter - for vi har barnefri hele helga!! Ååå, som vi gleder oss!

Jeg gleder meg ikke mest til selve julebordet, men til å sove uforstyrret hele natta, våkne uthvilt og ha kun meg selv å tenke på om morgenene, dusje når jeg vil, gå på do alene, ligge på sofaen og spise frokosten selv om det ikke er lov å spise i sofaen, rydde bort leker og slippe å tråkke på de på nøyaktig samme sted 1 time senere, være lat og egoistisk og høre høyt på musikk selv om klokka er etter barnetv! Og trene når jeg føler for, ikke når veslesmurfen sover og lysluggen er selvunderholdt.
Men ååå, som jeg kommer til å savne jentene mine.. Første gang jeg skal være mer enn noen timer borte fra veslesmurfen, det blir litt rart. Men de er i de aller beste hender: De skal til momo og beste! Og tryggere og snillere barnevakter får vi aldri. ♥


De passet også lysluggen første gang hun skulle sove borte fra oss, og da var jeg i en litt annen modus.. Et lite utdrag fra bloggen jeg hadde (et par måneders tid) for ca 3 år siden, da vi lurte på om vi kanskje skulle spørre om barnevakt en helg:

"Hva må vi huske å fortelle den eventuelle barnevakten da? Mat ja, mat er viktig. Frokost halv ni. En flaske med 200 ml vann. Varmes i mikro i ca 20 sekunder. Tilsettes 5 dråper D-vitamin. (Ja, det er den lille flasken på benken.) Maltekstrakt må hun også ha. Bare en kvart teskje. Ikke mer, da får hun løs mage. Men ikke mindre, da blir hun hard i magen. Også 6 skjeer HIPP morsmelkerstatning. 6 strøkne skjeer, det er viktig. Så på med lokket og rist godt. Av med lokket og på med det "røret" (Ja, det er for å få luft ned i flaska det. Det hindrer nemlig magesmerter og øre-ett-eller-annet.) Og så smokken og hetta til slutt. Husk å kjenn om den er passe varm da. Hun liker den litt varm. Men ikke for varm. Også klappe på rumpa og stryke over ryggen etterpå, for å rape. Ikke slå på ryggen, da raper hun ikke.
Også er det mat igjen halv tolv. Da er det brødskiver, uten skorpe. Med prim, eller leverpostei. Ikke for små biter, da setter hun det lettere fast i halsen. Men ikke for store heller.(Kurs i førstehjelp? Ja, bare løft i beina og bank på ryggen, så spyr hun alt opp. Hvis det har satt seg fast. Det skjer titt og ofte, det. Gjør det fort, så skjønner hun ikke hva som skjer, og er like fornøyd etterpå. Også setter man seg selv ned, tørker tårer og roer hjertet. Og fortsett videre med maten.) Husk vann, hun drikker mye vann mellom bitene. Hun spiser gjerne en hel skive, og kanskje litt dessert etterpå. HIPP fullkorn med frukt er fin. Hun er mett når hun snur seg og ikke gaper mer.
Middag serveres halv tre. Her er hun litt kresen, og plastsmekka trengs. Bare HIPP middagsglass hun liker. Enten 6 måneder med mais, gulerøtter og kalvekjøtt, eller 8 måneders fullkornspasta med grønnsaker. Varmes i ca 20 sekunder, rør godt. Hun tuller masse og rister på hodet, men bare fortsett. Hun spiser til slutt. Og prøv å få i henne hele glasset. Gi gjerne resten av desserten etterpå, hvis hun orker. Hun pleier å orke det. Slår hun seg helt vrang og nekter, så blir det brødskive igjen.
Kvedsmaten består av grøt. Småfolk med eple, pære og bringebær. Ca 150 ml vann varmes i mikro og tilsett pulver. Dette går som regel ned på høykant, med masse vann i tillegg.
Og etter bad og tannpuss, kommer en flaske melk igjen. Uten malt og vitamin. Og med 165 ml vann og 5 skjeer pulver.

Også var det soving ja. Hun sover faste dupper, på en halvtime hver. Halv ti, halv ett og halv fire. Ut i vogn, med kos og smokk, og rugges i søvn. Hun kan sove til hun våkner, untatt siste duppen. Sover hun lenger enn en halvtime da, så sover hun ikke til natta. Men hun er lett å vekke, og er like blid! Legges for natta halv sju-sju. Da trenger hun også smokken og kosen, husk å slå på babycallen og lampa på kommoden. Si natta, kyss på panna og gå ut. Da slår hun seg som regel til ro.

Også var det bading..."

Lysluggen var flaskebarn, og det trodde jeg bød på store problemer for andre.. Typisk førstegangsmamma, lettere hysterisk hønemor som trodde dette ville bli en alvorlig krise for den håpefulle (barnet, ikke bestemor)  hvis jeg ikke ga alle instrukser på en meget detaljert og korrekt måte. Også var hun jo skatten min, og måtte derfor behandles med største omhu. Fortsatt er de mine to største skatter, men momo er rå på å blande grøt og smøre leverpostei utover en brødskive!
 Nå lurer jeg på om jeg bare skal sende dem med bussen. Med en lapp i panna: "Vi skal til Brandbu".


Og så et lite utdrag da vi faktisk hadde barnefri, og lysluggen var like gammel som veslesmurfen er nå:

"Da ble vi enige da. Barnevakt en helg. Ikkeno problem det! Bestemor og bestefar på Hadeland tar gledelig på seg oppgaven, og ser frem til det.
Bagen pakkes, instruksjoner blir gitt. (ikke fullt så langt som det forrige innlegget.) Pappa leverer mens mamma reiser til frisøren. Mini slår seg til ro og sovner til kvelds. Pappa koser seg hjemme, mamma depper og savner mini.

Dette som jeg har tenkt så mye på de siste 8 mnd, tenk å få en kveld alene, sove alene, våkne av seg selv. Ikke noe surv, ikke noe klin, være sin egen herre for en kveld. Dusje når man vil, gå på do alene. Lese på senga og sove lenge.
Når man sitter oppe med ett trassig barn, midt på natta, høres dette helt himmelsk ut. Nært en annen verden.
Når man faktisk sitter her uten barn, hele kvelden, hele natta, hele dagen, så er det ikke himmelsk. Det er langt ifra himmelsk. Det er vondt! Mamma-hjertet gråter og klumpen i halsen vanskeliggjør normal pusting.
Hva er det dette lille menneske har gjort med meg som gjør at jeg ikke klarer å nyte en eneste kveld alene? Jeg vet hun har det bra, hun sover søtt i senga si og har hatt en super ettermiddag. Hun har fått kos og lek, mat og bad, oppmerksomhet ved hvert minste pip. Alt hun kan ønske. Jeg derimot, jeg klarer ikke annet enn å tenke på henne. Ser på senga og lekene, klær som ligger henslengt og bleiene på badet. Og klumpen i halsen vokser seg enda større. Tårene presser litt på, og jeg tenker at jeg må ta meg sammen! Dette har jeg godt av, tydeligvis. Avvenning. Avvenning fra det kjæreste jeg har, den personen jeg lever for og vil gå i døden for. Vi kan ikke være sammen hver dag, hele dagen, resten av livet. Vi har godt av litt tid fra hverandre.
I korte perioder."
Det var vanskelig den første barnefrie helga vi hadde. Skikkelig trist og rart. Nå derimot, er det en velsignelse å ha besteforeldre som vil ha trollene på helgebesøk. Et avbrekk i hverdagen hvor vi kan late som vi er unge, fryktløse og uansvarlige.
Bortsett fra at vi har blitt litt pinglete og ikke fullt så impulsive, prater over middels ofte om hva unga ville sagt til hva vi gjør, og at vi nå har to personer vi lever for og vil gå i døden for. ♥
Og fra torsdag til søndag er jo en kort periode, sånn egentlig. En himmelsk deilig kort periode! :)

♥ Takk momo og beste - dere er toppen ♥

Bestemødre er flinke til å sitte på gulvet å leke,
men de er fryktelig vanskelige å få på bena igjen.
Alle bestemødre liker å få brev, selv om de består av
kruseduller og skitne fingermerker.
Bestemødre sier ikke bare "så fint"
de raver bakover og ruller med øynene,
og hever armene og smiler.
Du får valuta for pengene av bestemødre.
Bestemødre og barnebarn liker å stoppe opp og betrakte en sommerfugl, eller føre en samtale med en katt.
Bestemødre finnes i dusinvis av utgaver, masse rynker, klær, hudfarger, stadier i aldringsprosessen.
Men i dem hviler den samme formen for Kjærlighet.
Det som gjør en bestemor helt unik er det at hun alltid er der for oss. Alltid.
Sitater fra barnemunn

♥
Besteforeldre er Guds gave til småbarnsforeldre.
Sitat fra undertegnedes munn

2 kommentarer:

  1. He he, du er rå May-Linn, husker sååå godt de blogg innleggene du la inn fra L var baby, thihi <3 du skriver så bra!! Og ja, besteforeldre (+tanter og onkler) er Guds gave til småbarnsforeldre :) <3 Nyyyt langhelg alene <3 (kjenner jeg gjerne skulle vært i deres sko) ;) klem klem

    SvarSlett
  2. Ja, kjære vene.. Var vel hakket før barnevernet kom.. Takk og takk!! Deilig med litt alene-tid nå, lenge siden sist. Men det blir deilig når søndagen kommer også ;)
    God helg!

    SvarSlett